KURIKULUM EDUKACIJE
iz logoterapije i egzistencijalne analize
Institut za logoterapiju i egzistencijalnu analizu – ILEA – osnovan je u svrhu promocije, razvoja antropoloških, filozofskih, psiholoških i psihoterapijskih postavki Viktora E. Frankla, te praktične primjene logoterapije u društvenoj zajednici u odgoju, obrazovanju, edukaciji, prevenciji, savjetovanju, psihoterapiji i drugim srodnim područjima društvene djelatnosti.
ILEA izvodi edukaciju iz logoterapije u trajanju od 4 godine (2+2), nakon čega se stječe status psihoterapeuta ili savjetodavnog terapeuta, ovisno o prethodnoj naobrazbi i sukladno aktualnim propisima Zakona o djelatnosti psihoterapije.
Kurikulum edukacije se zasniva na temeljnim teorijskim i praktičnim postavkama i iskustvu utemeljitelja Logoterapije i egzistencijalne analize prof. dr. sc., dr. phil. Viktora E. Frankla, neurologa i psihijatra, te radu i iskustvu njegove učenice prof. dr. sc. Elisabeth Lukas, psihoterapeutkinje i kliničkog psihologa, čiji je program na područje Hrvatske donijela i proširila psihijatrica dr. sc. Cvijeta Pahljina.
Uvjeti upisa:
- završen preddiplomski studij ili polaznik/-ca završne godine fakulteta,
- odobrenje Vijeća za upise koje donosi odluku o prihvatu edukanta na osnovu zaprimljenog životopisa i prijemnog razgovora.
I. semestar: EGZISTENCIJALNA ANALIZA – ANTROPOLOŠKE OSNOVE LOGOTERAPIJE – 200 sati
- 1. – 4. termin: dva dana predavanja koja se sastoje od teorije, praktičnog dijela kroz vježbe i radionice te iskustvenog rada na sebi.
- 5. termin: tri dana proširenog predavanja koja uključuju pismeni i usmeni ispit, predavanje, radionice, rad na sebi, igre uloga, prezentaciju radova, komentare predavanja i razgovore te dodatno zasebna pojašnjenja prema potrebi edukanata koji mogu i sami predlagati u određenim dijelovima programa temu koji smatraju potrebnom za obraditi.
Tijekom semestara edukanti čitaju preporučenu literaturu, te sukladno programskom tematskom području predaju pisane uratke.
Na kraju svakog semestra se pisano i usmeno polaže ispit.
Teme su obuhvaćene u terminima kako slijedi:
- Termin: Povijest razvoja psihoterapije od psihoanalize do logoterapije, Autobiografija V.E. Frankla, Franklova slika o čovjeku, Duhovna dimenzija, Tri stupa logoterapije.
- Termin: Dimenzionalna ontologija/duhovno nesvjesno, Savjest, Sloboda i odgovornost, Deset teza o osobi.
- Termin: Motivacija, Život kao zadaća, Spolnost, Smisao smrti.
- Termin: Egzistencijalno-analitičko tumačenje snova, Prolaznost i egzistencijalni smisao, Logoterapija i religija, Odnos s drugim psihoterapijskim pravcima i empirijska istraživanja.
- Termin: Pismeni i usmeni ispit, prezentacije seminarskih radova, obrada tema: Osnove logoterapijski vođenog razgovora, Osobine dobrog logoterapeuta.
Svi polaznici na samom početku se upoznaju sa načinom djelovanja ILAE-e te aktima iz kojih im proizlaze i prava i obveze.
II. semestar: LOGOTERAPIJSKE TEHNIKE – KRIZE I PREVENCIJE KRIZNIH STANJA – 200 sati
- 1. – 4. termin: dva dana predavanja koja se sastoji od teorije, praktičnog dijela kroz vježbe i radionice te iskustvenog rada na sebi.
- 5. termin: tri dana proširenog predavanja koja uključuju pismeni i usmeni ispit, predavanje, radionice, rad na sebi, igre uloga, prezentaciju radova, komentare predavanja i razgovore te dodatno zasebna pojašnjenja prema potrebi edukanata koji mogu i sami predlagati u određenim dijelovima programa temu koji smatraju potrebnom za obraditi.
Tijekom semestara edukanti čitaju preporučenu literaturu, izrađuju i predaju kolokvije, pišu eseje te predaju seminarski rad.
Pisano i usmeno se polaže ispit.
Teme se obrađuju u terminima kako slijedi:
- Termin: Modeli psihičkog zdravlja, Kriza – definicija i psihodijagnostika, Prevencija iz logoterapijske perspektive, Životni stilovi, Autotranscendencija.
- Termin: Patologija duha vremena, Prevencija kriznih stanja, sucida i ovisnosti, Psihička otpornost.
- Termin: Logoterapija u kliničkoj primjeni, Logo-test, Noopsihosomatika, Osjećaji i imunitet.
- Termin: Prvi razgovor, Individualni, grupni i razgovori u paru, Planiranje terapije, Terapeutski odnos.
- Termin: pismeni i usmeni ispit, prezentacije seminarskih radova, Obrada tema: Sindrom izgaranja, Agresivnost – prevencija i mogućnosti intervencije.
III. semestar: EGZISTENCIJALNA ANALIZA DUŠEVNIH POREMEĆAJA – 200 sati
- 1. – 4. termin: dva dana predavanja koja se sastoji od teorije, praktičnog dijela kroz vježbe i radionice te iskustvenog rada na sebi.
- 5. termin: tri dana proširenog predavanja koja uključuju pismeni i usmeni ispit, predavanje, radionice, rad na sebi, igre uloga, prezentaciju radova, komentare predavanja i razgovore te dodatno zasebna pojašnjenja prema potrebi edukanata koji mogu i sami predlagati u određenim dijelovima programa temu koji smatraju potrebnom za obraditi.
Tijekom semestara edukanti čitaju preporučenu literaturu, izrađuju i predaju kolokvije, pišu eseje te predaju seminarski rad.
Pisano i usmeno se polaže ispit.
Teme se obrađuju u terminima kako slijedi:
- Termin: Osnove psihopatologije, Osnove neurologije, Posebna egzistencijalna analiza, Teorija zdravog i psihopatološkog razvoja osobnosti, klasifikacija i dijagnoza mentalnih poremećaja.
- Termin: Neurozna skupina prema V.E. Franklu, posebna egizstencijalna analiza – Anksiozni poremećaji, Opsesivno-kompulzini poremećaji, Seksualna disfunkcija.
- Termin: Depresija, Logoterapija kao specifična terapija za noogenu depresiju i egzistencijalne krize.
- Termin: Logoterapija za secifične mentalne poremećaje – poremećaji prehrane, poremećaji osobnosti.
- Termin: pisani i usmeni ispit, prezentacije seminarskih radova, Obrada tema: Logoterapija i ovisnost, Bračna terapija.
IV. semestar:
LOGOTERAPIJA KAO POMOĆ ZA DUŠU – HOMO PATIENS – 200 sati
- 1. – 4. termin: dva dana predavanja koja se sastoji od teorije, praktičnog dijela kroz vježbe i radionice te iskustvenog rada na sebi.
- 5. termin: tri dana proširenog predavanja koja uključuju pismeni i usmeni ispit, predavanje, radionice, rad na sebi, igre uloga, prezentaciju radova, komentare predavanja i razgovore te dodatno zasebna pojašnjenja prema potrebi edukanata koji mogu i sami predlagati u određenim dijelovima programa temu koji smatraju potrebnom za obraditi .
Tijekom semestara edukanti čitaju preporučenu literaturu , izrađuju i predaju kolokvije, pišu eseje te predaju seminarski rad.
Pisano i usmeno se polaže ispit.
Teme se obrađuju u terminima kako slijedi:
- Termin: Homo patiens; Tragični trijas: patnja, krivnja i smrt.
- Termin: Optimizam prošlosti i smrt, Logoterapijski pristup kod teških i kroničnih bolesti.
- Termin: Tragični optimizam, Metaklinička interpretacija smisla patnje, Nadsmisao, Liječničko dušobrižništvo.
- Termin: Logoterapija kod gubitka i tugovanja.
- Termin: pismeni i usmeni ispit, prezentacije seminarskih radova, Obrada tema: Preobrazba patnje u ljudski pothvat – vrijednosti zauzimanja stava, Logoterapija u različitim područjima ljudske djelatnosti.
Spomenute teme u sva četiri semestra, osim kroz predavanja, obrađuju se u obliku radionica osobnog rada na sebi, grupnih diskusija, filmskih animiranih sadržaja, igre uloga, kao i „logoterapijskih ambulanti“.
Obveze edukanta kroz prva četiri semestra:
- redovito pohađanje,
- položeni pisani i usmeni ispit na kraju svakog semestra,
- obavezno nazočenje na svim praktikumima,
- izrada seminarskog rada po jednom semestru, ukupno četiri,
- aktivno sudjelovanje s razumijevanjem u grupama.
Nakon završenih IV semestra odnosno 2. godine edukacije, evaluira se rad edukanta te se
obavljaju individualni razgovori s edukantima.
Ukoliko edukant ne nastavlja edukaciju, zbog osobnih razloga ili zbog toga što su voditelji edukacije u razgovoru s njim zaključili da edukantu ne odgovara ovaj pristup, a zadovoljio je sve uvjete edukacije kroz dvije godine izdaje mu se Potvrda o završenoj dvogodišnjoj edukaciji.
Formiranje supervizijskih grupa
V. i VI. semestar:
RAD S KLIJENTIMA UZ SUPERVIZIJU
Supervizija se vrši u grupnoj, partnerskoj i individualnoj logoterapiji.
Pisani i usmeni prikaz slučaja se vrši kroz izlaganja prema obrascu koji se dijeli edukantima na početku godine zajedno uz edukaciju o svrsi, ciljevima i načinima provođenja psihodijagnostike i logoterapije.
Rad s klijentima podrazumijeva da edukant djeluje na vlastitu odgovornost pružajući psihoterapiju u okviru uputa supervizora i kurikuluma edukacije čuvajući u tajnosti informacije koje sazna. Klijent popunjava standardizirani obrazac sa osnovnim podacima te izjavom da su mu jasni uvjeti i način djelovanja ILEA-e te da ih prihvaća.
Supervizijski intenziv:
- na kraju V. semestra vrši se prikaz cijelog slučaja pred svojom supervizorskom grupom što podrazumijeva obradu svih faza obrasca izlaganja uz povratne informacija supervizora, otvorenost za komentare i pitanja sudionika grupe te mogućnost konzultacija s mentorom za diplomski rad;
- na kraju VI. semestra vrši se prikaz cijelog slučaja pred svojom supervizorskom grupom što podrazumijeva obradu svih faza obrasca izlaganja uz povratne informacija supervizora, otvorenost za komentare i pitanja sudionika grupe te mogućnost konzultacija s mentorom za diplomski rad.
Kroz sve semestre se ukupan rad s klijentima odnosi se na 350 sati uz obveznu superviziju koja iznosi najmanje 150 sati i raspoređena je kroz zadnje dvije godine edukacije.
Napomena: Supervizija rada s klijentima započinje nakon završene 2 godine i može trajati sve do diplome prema potrebi koju procijeni supervizor.
VII. i VIII. semestar: LOGOTERAPIJSKI VOĐENA AUTOBIOGRAFIJA – 250 sati
Edukant radi na sebi se i bavi se pitanjem smisla krenuvši od predaka preko životnih faza sve do teme vlastite smrti i onoga što ostaje nakon nje. Svoj život prolazi kroz faze života povezane da prošlošću, sadašnjim vremenom te s bavi sa skorom i daljnjom budućnosti.
Rad na sebi podrazumijeva razmišljanje o smrti i plodovima svojeg života koji će se vidjeti nakon smrti.
Mjesečni susreti se održavaju grupno.
Tijekom cijele edukacije rad na sebi se provodi individualno i grupno u trajanju od 100 sati, a u 4. godini kroz logoterapijski vođenu autobiografiju od 150 sati.
Diplomski rad:
Tijekom 4. godine edukant, uz rad s klijentima i autobiografski dio, piše diplomski rad na temu određenu u dogovoru sa izabranim mentorom kojeg potvrđuje voditelj edukacije.
Za obranu diplomskih radova određuje se poseban termin kojeg određuje učitelj u dogovoru s
generacijom polaznika.
Podjela diplome:
Nakon završenog VIII. semestra edukant stječe diplomu važnu za priznavanje statusa psihoterapeuta sukladno Zakonu o djelatnosti psihoterapije.
SPECIFIKACIJA BROJA SATI
Teorija | 800 sati |
Vježbe i praktikumi | 200 sati |
Rad s klijentima uz superviziju | 500 sati |
Osobno psihoterapijsko iskustvo i rad na sebi | 250 sati |
Pisanje diplomskog rada | 80 sati |
Sveukupno | 1.830 sati |
Zvanja – pojašnjenja i uvjeti:
EDUKANT: osoba koja se educira za zvanje logoterapeut.
ASISTENT: nakon dobivene diplome edukacije u okviru ILEA-e asistent sudjeluje u samoj edukaciji edukanata na način da pomaže predavačima u ostvarivanju i provođenju raznih segmenata nastave. Asistent sudjeluje u pomoći pri organizaciji edukacije, osobito provođenju ispita, provedbi radionice, rezultatima ispita, seminarskih radova te prati napredovanje edukanata te se o svemu dogovara sa voditeljima edukacije kojima asistira.
Edukant započinje prolaziti formativnu pripremu za biti asistent nakon završene dvije godine edukacije.
Obveze asistenta su da:
- vrši praksu pod supervizijom u trajanju od najmanje 50 sati po semestru, osobito kroz praktičnu nastavu,
- održi predavanje u sklopu praktične nastave u dogovoru sa voditeljima edukacije.
SUPERVIZOR: osoba koja djeluje samostalno sa edukantima te usko sudjeluje u radu sa voditeljima edukacije te daje svoja mišljenja o edukantima kao supervizor treba zadovoljiti ove uvjete:
- završena četverogodišnja edukacijom iz logoterapije i egzistencijalne analize,
- praktično iskustvo logoterapeutskog rada od najmanje 1.000 sati u što ulazi praksa vlastite edukacije,
- zadovoljenje uvjeta za upis u Hrvatsku komoru psihoterapeuta prema važećim propisima.
OSOBNI TERAPEUT: osoba koja ima završenu psihoterapijsku edukaciju smjera logoterapije i koja provodi individualnu i/ili grupnu psihoterapiju sa polaznicima edukacije.
Uvjeti za status osobnog terapeuta:
– završene četiri godine edukacije iz logoterapija,
– aktivno sudjelovanje u edukaciji,
– spremnost na cjelovito izvještavanje voditelja edukacije,
– najmanje dvije godine rada s klijentima,
– od voditelja edukacije potvrđenu sklonost i karakteristike potrebne za vođenje edukanta kroz faze rada na sebi.
UČITELJ: status, odnosno zvanje, kojim se može samostalno provoditi program edukacije iz logoterapije i egzistencijalne analize.
Uvjet za status zvanja učitelja:
– dva puta sudjelovati u dvije godine edukacije (nakon što je sama završila edukaciju),
– prethodno stečeno zvanje asistenta, osobnog terapeuta i supervizora,
– osobni talent za jezgrovito i jasno komuniciranje,
– spremnost na stalno usavršavanje i promicanje izvornog učenja Viktora E. Frankla.
VODITELJ EDUKACIJE: organizira i usmjerava provedbu edukacije po aktualnom edukacijskom programu u skladu sa kurikulumom.
Osobito skrbi o načinu i obimu informiranja zainteresirane javnosti za upis u edukaciju te provodi upise. Ustanovljava jasan i učinkovit rad edukacijskih grupa. Poziva i potiče edukante koji su spremni na daljnje usavršavanje. Končani odabir osoba koje sudjeluju u nastavi potvrđuje učitelj.
MENTOR: osoba koja mentorira diplomski rad.
Edukacija Instituta za logoterapiju i egzistencijalnu analizu (ILEA) sačinjena je na način da zadovoljava edukacijske kriterije minimalnih standarda Europske asocijacije za psihoterapiju (European Association for Psychotherapy – EAP).